چهارشنبه , ۳ آذر ۱۴۰۰
Wednesday 24 November, 2021 16:00
Week 6 IPL 2021-2022

Timeline

 
90'

Player statistic

Alireza Alizadeh 43'    
Milad Zakipoor 48'    

Additional information

Referee
Safaei
Referee 1
Ghasemi
Referee 2
Zohairi
Video Highlights
Full Match Video

پس از گذشته چند روز سرانجام رأی یکی از جنجالی ترین پرونده های فوتبال ایران صادر شد. پرونده ای که در یک سمت آن تیم های استقلال، پیکان و سپاهان به عنوان شاکی حضور داشتند و باشگاه گل گهر نیز به دلیل استفاده از یک بازیکن گابنی در مقام متشاکی قرار داشت. 

حضور اریک بوکوم بایناما مهاجم گابنی در فوتبال ایران با جنجال بزرگی همراه بود. بازیکن گابنی که در نقل و انتقالات تابستانی به تیم سیرجانی پیوست ولی از همان ابتدا حرف و حدیث هایی مبنی بر غیرمجاز بودن حضور این بازیکن در فوتبال ایران منتشر گردید. 

طبق آیین نامه استفاده از بازیکنان خارجی که پیش از آغاز لیگ برتر امسال به تصویب فدراسیون فوتبال رسید، بازیکنانی که از برخی کشورهای آفریقایی نظیر گابن قصد حضور در لیگ برتر ایران را داشته باشند، می بایست حداقل 4 بازی در تیم ملی .بزرگسالان انجام داده باشند تا مجوز حضور در لیگ برتر را کسب کنند.

پیش از اینکه بایناما نخستین بازی خود برای گل گهر را برابر استقلال انجام دهد، حرف و حدیث هایی مبنی بر اینکه هیچ سابقه و رزومه ای از این بازیکن در سایت های خارجی وجود ندارد، منتشر شد. با این وجود، باشگاه سیرجانی با انتشار نامه ای از فدراسیون فوتبال گابن مدعی شد که این بازیکن در 4 بازی دوستانه تیم ملی کشورش به میدان رفته است. 

پس از دیدار استقلال و گل گهر بود که مدیران آبی های پایتخت شکایت رسمی خود را نسبت به حضور این بازیکن در میدان تحویل مسئولان سازمان لیگ و کمیته انضباطی دادند. با این وجود، گل گهر در دیدارهای بعدی خود برابر پیکان و سپاهان نیز از این بازیکن استفاده کرد. 

در نهایت، باشگاه سیرجانی در پاسخ به ابهامات موجود، نامه جدیدی از فدراسیون فوتبال گابن منتشر کرد که در آن ذکر شده بود 4 دیدار اریک بوکوم بایناما برابر تیم های ملی بنین، لیبریا، توگو و رواندا برگزار شده اما این نامه باعث ابهامات بیشتری در این پرونده شد چرا که اصولا تیم ملی گابن در تاریخ های ذکر شده با 3 مورد از این تیم ها بازی دوستانه ای را برگزار نکرده و طبق مچ لیست و مدارک موجود از دیدار با بنین، اریک بوکوم بایناما حتی روی نیمکت گابن هم حضور نداشته است. 

به هر شکل باشگاه استقلال که به عنوان عضو اصلی این پرونده مصرانه بر روی شکایت خود پافشاری داشت، مدارک معتبری را تحویل کمیته انضباطی داد. در این میان نیز مکاتباتی با فدراسیون فوتبال گابن و کنفدراسیون فوتبال آفریقا انجام شد و کمیته انضباطی به این قطعیت رسید که مدارک این بازیکن گابنی جعلی بوده و اریک بوکوم بایناما مصداق بازیکن غیرمجاز تلقی می شود. 

در نتیجه، کمیته انضباطی رأی خود را در خصوص این پرونده جنجالی صادر کرد و هر 3 دیدار گل گهر برابر استقلال، پیکان و سپاهان با نتیجه 3 بر صفر به سود این تیم ها اعلام شد.

Top