Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

ISNA - 11 months ago, he was at the heart of tough criticisms for the "unacceptable" performance of the Iranian National Soccer Team. He is now the man; he is celebrating the early championship of his club, Dinamo Zagreb, 5 weeks before the end of the Croatian League.

In an interview with ISNA, Branko Ivankovic talks with respect for Iranians. He attributes the "failure" of Iran's team to the injuries of key players like Karimi, Haashemiaan, Mahdavi-Kiaa, and Zandi. He would reject any possible offer from Iran, but is willing to invite some Iranian players to Dinamo Zagreb. According to Branko, Croatian coaches are credited for the progress of Iran's team in the past decade.

The interview has been done with the help of Mr. Chalangar.
 

برانكو ايوانكوويچ از جمله مربيان خارجي فراموش نشدني در تاريخ فوتبال ايران است. شايد ماندگاري برانكو را بتوان در شرايطي و رقابت‌هاي مهمي كه تيم ملي در آن حاضر بود، جست‌وجو كرد كه بي‌ترديد مهم‌ترين آن جام جهاني 2006 آلمان بود. آخرين وارث ويچ‌ها در تيم ملي بزرگسالان هنوز منتقدان و دوستداران سرسختي دارد. قهرماني ديناموزاگرب در ليگ كرواسي بهانه‌اي بود تا خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با كمك رضا چلنگر نظرات برانكو را از اين قهرماني و شرايط تيم ملي ايران جويا شود. نكته جالب وفاداري ايوانكوويچ با كساني است كه روزگاري با آنها در دفتر پر سر و صداي خيابان سئول كار مي‌كرد.

قهرماني با ديناموزاگرب در كرواسي

برانكو كه موفق شد پنج هفته پيش از پايان رقابت‌هاي ليگ كرواسي با ديناموزاگرب قهرمان اين كشور شود به ايسنا گفت: اگر به ياد داشته باشيد پيش از جام جهاني نيز گفته بودم كه دوست ندارم ديگر در تيم ملي كار كنم. دوست داشتم كه به صورت روزمره در باشگاه‌ها كار كنم و به همين دليل به بهترين شكل ممكن به كار مربيگري در سطح باشگاه بازگشتم. من توانستم بهترين تيم كرواسي را در اختيار بگيرم هر چند كه در ابتدا نمي‌توانستم بازيكن باشگاه انتخاب كنم اما، هم اكنون وضعيت فرق كرده و مي‌توانم انتخاب‌هاي خودم را انجام دهم.

ايوانكوويچ به ميانگين سني بازيكنان ديناموزاگرب اشاره كرد و گفت: ميانگين تيمي ما بيست سال است و اين تيم موفق شد پنج هفته مانده به پايان مسابقات قهرمان كرواسي شود. اختلاف امتيازي ما با هايدوك 17 امتياز است، در حالي كه با تيم بلاژويچ 32 امتياز اختلاف داريم و شنبه نيز موفق شديم كه زاگرب را چهار بر صفر شكست دهيم. در اين بازي بلاژويچ بر روي نيمكت زاگرب بود هر چند كه او مشكل قلبي نيز دارد.

سرمربي تيم ديناموزاگرب ركوردهايي كه اين تيم در ليگ كرواسي بر جاي گذاشته را شگفت‌انگيز ناميد و گفت: در اروپا پس از سلتيك و بنفيكا با 19 برد پياپي بهترين ركورد قاره را در اختيار گرفتيم. من هدايت 19 بازي تيم را در ليگ بر عهده داشتم و توانستم با اين تيم 19 برد پياپي را كسب كنم، در پنج مسابقه‌ي جام حذفي نيز چهار برد و يك تساوي را كسب كرديم و در ديدار رفت مرحله‌ي نهايي جام حذفي نيز يك بر صفر اسلووان بلاپو را با نتيجه‌ي يك بر صفر شكست داديم. از زماني كه من به دينامو آمدم نود درصد امتيازات را كسب كرديم و اين ركوردي جديد در فوتبال كرواسي است.

• آينده ايوانكوويچ

ايوانكوويچ درباره‌ي آينده‌اش در فوتبال كرواسي گفت: يك سال ديگر با دينامو قرارداد دارم. هر چند كه پيشنهادهايي نيز برايم مطرح شده است اما به دليل قراردادي كه دارم غير حرفه‌اي است كه بخواهم درباره‌ي اين پيشنهادها صحبت كنم.

• بازيكن ايراني در دينامو

ايوانكوويچ درباره ي علاقه‌اش به استفاده از بازيكنان ايراني در تيم ديناموزاگرب به ايسنا گفت: علاقه‌مند هستم كه تعدادي از بازيكنان ايراني را به دينامو بياورم اما، نمي‌توانم نامي از انها ببرم. احتمالا پس از پايان رقابت‌هاي ليگ درباره‌ي حضور بازيكنان ايراني در تيم دينامو تصميم‌گيري مي‌كنم، ولي دوست دارم كه چند بازيكن ايراني را در فصل بعد در اختيار داشته باشم.

• ليگ قهرمانان و تجربه‌ي جديدي براي برانكو

برانكو فصل بعد با دينامو در ليگ قهرمانان اروپا حاضر خواهد بود اما، او همچون زمان حضورش در ايران جاه‌طلبي‌هاي يك مربي بزرگ را ندارد. او درباره‌ي حضور دينامو در فصل بعد جام قهرمانان باشگاه‌هاي اروپا به ايسنا گفت: برنامه‌هاي بسيار سختي در انتظار ما خواهد بود و شايد سه باشگاهي كه با ما همگروه خواهند شد بهترين‌هاي اروپا باشند. كار بسيار دشواري است اما، من از حمايت كامل باشگاه برخوردارم ضمن اين كه تمام توانايي خود را براي موفقيت تيم به كار مي‌برم.

• يك سال بدون ايران

برانكو ايوانكوويچ كه پنج سال در ايران حضور داشت، از حدود يك سال بدون ايران سخن گفت: من پنج سال زيبا را در كنار مردم ايران زندگي كردم و اين پنج سال به حدي زيبا بود كه هرگز نمي‌توانم آن را فراموش كنم و در واقع دوران زندگي‌ام در ايران به بهترين بخش زندگي‌ام تبديل شده است.

ايوانكوويچ بار ديگر به نتايجي كه به همراه تيم ملي در مدت چهار سال حضورش در راس كادر فني به دست آورد اشاره كرد و گفت: همگي توانستيم با يك كار خوب و مناسب سطح و كيفيت تيم ملي را به بالاترين ميزان در فوتبال آسيا برسانيم. حتي به جرات مي‌توانم بگويم كه بهترين تيم آسيا را داشتيم و از اين كه توانستيم تا اين حد شادي و شعف را در ميان ملت ايران بوجود بياوريم رضايت قلبي دارم. اما متاسفانه در ورزش اوضاع به همين منوال است و بايد روزي از كشوري كه دلخواه توست جدا شوي اما مطمئن باش كه خاطرات زيباي من در ايران جاودانه باقي خواهد ماند.

• حسرت از جام جهاني

سرمربي پيشين تيم ملي ايران كه كمتر به اشتباهات خود اذعان دارد وقتي كه با اين پرسش مواجه مي‌شود كه آيا هم اكنون كه يك سال از جام جهاني مي‌گذرد پي به اشتباهات خود برده‌ايد يا خير؟ گفت: مدام بازي‌هاي ايران در جام جهاني را آناليز مي‌كنم و با خودم اين بحث را مطرح مي‌كنم كه آيا مي‌توانستم كاري را انجام دهم كه تيم ملي موفق‌تر شود اما مي‌بينيم در آن شرايط به دشواري مي‌توانستيم اقدامي را عملي كنيم. در واقع بزرگ‌ترين مشكل ما اين بود كه بازيكنان كليدي‌مان نظير كريمي، هاشميان، مهدوي‌كيا و زندي مصدوم بودند و در واقع ما آنها را در آمادگي كامل در اختيار نداشتيم. با اين شرايط من نمي‌توانستم معجزه كنم. هر چند كه اگر نتيجه‌ي بازي با مكزيك را به آن صورت واگذار نمي‌كرديم شايد اتفاقات بهتري براي فوتبال ايران رخ مي‌داد.

ايوانكوويچ به بازي ايران برابر پرتغال اشاره كرد و گفت: ما برابر پرتغال كه يكي از بهترين‌هاي جهان بود مقاومتي شانه به شانه انجام داديم. ما در جام جهاني يحيي گل محمدي و دايي را به دليل خستگي در آمادگي نمي‌ديديم و ديگر لازم نيست كه بگويم چه جو كاذبي عليه دايي ايجاد شده بود. من در مدت حضورم در ايران بازيكنان بزرگي را بر جاي گذاشتم كه نمونه‌ي آن جواد نكونام و آندرانيك تيموريان هستند كه هم اكنون در تيم‌هاي اوساسونا و بولتون به صورت ثابت بازي مي‌كنند.

• پيگيري فوتبال ايران

با اين كه برانكو در ليگ كرواسي درگير بازي‌هاي ديناموزاگرب است اما با اين حال اين دليلي نمي شود كه او از اتفاقات رخ داده در فوتبال ايران غافل باشد.

ايوانكوويچ گفت: مي‌دانم كه بعد از پايان جام جهاني تغييرات وسيعي در فدراسيون فوتبال انجام شد و برخي از كساني كه بر مسند كار قرار گرفتند، تلاش كردند تا حد امكان فوتبال ايران را نابود كنند! خدا را شكر مي‌گويم كه فيفا سريعا دست به كار شد و اجازه نداد كه فوتبال ايران به روند نزولي خود ادامه دهد.

برانكو بار ديگر به پيشرفت‌هاي فوتبال ايران در چند سال قبل اشاره كرد و گفت: فوتبال ايران در چهار سال گذشته توانسته بود چه در رده‌ي ملي و چه در رده‌ي باشگاهي، نظم و انضباط ليگ و .... پيشرفت فراواني به دست آورد. هر روز كه از فوتبال ايران مي‌گذشت نظم فوتبال بيشتر مي‌شد اما، متاسفانه با روي كار آمدن دست اندركاران جديد به يك باره اين روند متوقف شد. اما اميدوارم كه صفايي فراهاني بتواند تك تك مسايل را سر جاي خودش قرار دهد.

• ليگ برتر و شانس قهرماني استقلال

ايوانكوويچ از طريق سايت‌هاي كنفدراسيون فوتبال آسيا و فيفا ليگ ايران را دنبال مي‌كند. او در پيش بيني‌اش از قهرمان ليگ برتر ايران گفت: فكر مي‌كنم بيشترين شانس را استقلال تهران دارد. هر چند كه سايپا به رهبري دايي موفق شده بود مدت زيادي را در صدر جدول باشد اما، اين خصوصيت تيم‌هاي بزرگ است كه مي‌دانند چگونه خود را به نقطه نظر مطلوب برسانند و آن گاه به صدر جدول نزديك شوند. تيم‌هاي كوچك معمولا با اين گونه شرايط روبرو مي شوند و نمي توانند راه سختي را كه پيموده‌اند تا انتها طي كنند. معتقدم كه استقلال قهرمان ليگ برتر ايران مي‌شود.

• تيم ملي و پيگيري‌هاي برانكو

برانكو كه خود هميشه منتقدان از تيم ملي را توصيه مي‌كرد خود اين روزها به منتقد تيم ملي ايران تبديل شده است.

ايوانكوويچ به ايسنا گفت: متاسفانه هم اكنون زمان بسياري گذشته كه تيم ايران نتوانسته بازي تداركاتي داشته باشد. من به همراه شاهرخي، فركي، سجادي و در راس آن دادكان موفق شده بوديم كيفيت فوتبال ايران را به سطح اول آسيا برسانيم. معتقدم كه ما تيم بسيار خوبي داشتيم اما، در تيم ملي فعلي هيچ برنامه‌ي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدتي را مشاهده نمي‌كنيم. ما در يك فرايند فني چهار ساله موفق شده بوديم تيم ملي را به جام جهاني برسانيم. ولي چنين حالتي هم اكنون وجود ندارد.

• پيش بيني از نتايج تيم ملي در جام ملت‌ها

برانكو كه معمولا در زمان حضورش در تيم ملي هيچ گاه نتايج را پيش بيني نمي‌كرد باور دارد كه نتيجه‌اي غير از قهرماني ايران در جام ملت‌هاي 2007 آسيا نمي‌تواند نشان دهنده ي كيفيت بالاي فوتبال ايران باشد:« ايران در جام ملت‌ها بيشترين شانس را براي قهرماني دارد . چرا كه تيمي كه علي كريمي، مهدوي‌كيا، تيموريان، نكونام، نصرتي، هاشميان و ... را در اختيار دارد نبايد نتيجه‌اي غير از قهرماني در آسيا به دست آورد.»

خبرنگار ايسنا پرسيد آيا چنين پيش بيني‌ را براي تلافي در مقابل پيش بيني‌هايي كه پيش از جام جهاني انجام شد مطرح مي‌كنيد كه برانكو به ايسنا گفت: خير من واقع‌بينانه صحبت مي‌كنم. ما در دوره‌ي گذشته بهترين تيم آسيا را داشتيم و در ديدار نيمه نهايي در ضربات پنالتي و آن هم به كمك داور از رسيدن به ديدار نهايي محروم مانديم. هم اكنون چهار سال است كه از آن زمان گذشته و طبيعي است كه تيم با تجربه‌تر شده به همين دليل انتظار دارم كه ايران نتيجه‌اي بهتر نسبت به دوره‌ي قبل كسب كند. كساني كه قبل از جام جهاني پيش بيني مي‌كردند قدرت تيم‌هايي مثل مكزيك و پرتغال را درك نمي‌كردند و آنها در واقع هيچ شناختي از فوتبال نداشتند.

• توصيه به قلعه‌نويي

سرمربي پيشين تيم ملي علاقه‌اي به توصيه به امير قلعه‌نويي ندارد. برانكو گفت: قلعه‌نويي مربي مجربي است و بهتر از هر كس ديگر مي‌داند چه كاري را انجام دهد. او مي‌داند كه بازيكنان پس از پايان ليگ بسيار خسته مي‌شوند و بايد با برنامه‌ريزي صحيح زمان استراحت كافي را در اختيار بازيكنان قرار داد. فكر مي‌كنم درست نباشد كه كسي از بيرون و بدون داشتن اطلاعي از داخل تيم بخواهد توصيه‌اي را براي قلعه‌نويي داشته باشد.

• بازگشت دوباره مربيان كروات به فوتبال ايران

ايوانكوويچ كه در گفت‌وگوي قبلي خود با ايسنا از برخورد سران ورزش ايران با مربيان كروات برآشفته بود درباره ي بازگشت مربيان مكتب فوتبال شرق اروپا به فوتبال ايران گفت: با اطمينان مي‌گويم كه موفقيتي كه در خلال ده سال گذشته در فوتبال ايران كسب شده با مربيان كروات به دست آمده است. مدرك اثبات حرفم نيز اين است كه پس از رفتن بگوويچ از ايران او بار ديگر به اينجا بازگشت و هم اكنون تيم اميد شانس صعود به دور دوم رقابت‌هاي انتخابي المپيك است. در همين جا مي‌خواهم از دادكان تشكر كنم كه چگونه پيش از جام جهاني با حملاتي كه از سوي مقامات بالا براي بركناري من مواجه مي‌شد كنار آمد.

• پيشنهاد از ايران

برانكو در پاسخ به اين سوال كه آيا در صورت داشتن پيشنهادي از سوي تيم‌هاي ايراني حاضر به حضور در ايران هستيد گفت: صد در صد پيشنهادها را رد مي‌كنم چرا كه من با دينامو قرارداد دارم.

او در پايان به روزهاي خوشي اشاره كرد كه در فوتبال ايران داشت و گفت: از اين كه مردم ايران به من افتخار دادند كه بتوانم هدايت تيم كشورشان را بر عهده بگيرم از آنها بسيار متشكرم.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: محسن معتمدكيا

 

Top